wim en bram naar santiago.reismee.nl

We komen al een beetje in de sfeer

Moeder en dochter

Dag 9, Chaumot - St Amand-Montrond 135 km route en 3 km om te eten

Zo we zijn weer een dag verder en lekker opgeschoten. Vanmorgen tijd verslapen, hadden de wekker niet gezet. Maar kwart voor zeven liepen we buiten. Het dagelijkse ritueel. Plassen, wassen alles inpakken, tent afbreken bidons vol en ff ontbijten. Dus kwart voor acht reden we zo'n beetje weg denk. Eerste stuk was nog veel klimmen en dalen. Een bakkie gedaan onderweg, maar dat leken wel vingerhoedjes. En dan paste er ook nog suiker en melk bij. Daarna door naar Nevers voor een stempel en een maaltijd. Kwam een Ned man naast ons zitten. Zit al jaren in Frankrijk had veel in het Westland gewerkt met beschoeiingen en vlonders voor Don en van Zeijl. Gezellig praatje zo. Wij weer verder.

Ondertussen was het lekker vlak geworden en de wind stond ook niet helemaal verkeerd dus plannen herzien en een camping verder opgezocht. Zitten nu nog ff te relaxen en gaan zo plat. Was vandaag gewoon weer rond de 35 graden. Morgen weer rond de 100 als het wil lukken

Dag 8 alweer, goed voor 114 km..Ligny - Chaumot

We liggen nog steeds op schema maar het valt niet mee. Best wel veel klimwerk en de temperatuur valt ook niet mee. Vandaag tot 43 graden. Vanmorgen lekker op tijd eruit, het was gewoon fris, 14 graden. Binnen een uur was het ruim 20 graden. We reden weer door een gebied met veel  agrarische producten. Nu vooral luzerne en de eerste druiven. De eerste 20 km was vooral op en neer. Een stempel in de kathedraal van Auxerre. De Joke de Jong van die kerk was met de bloemen bezig en zij bracht me naar de pastorie. Weer gelukt. Gelijk een bakkie en daarna langs een rivier met over de gehele lengte een kanaal erlangs met ik weet niet hoeveel sluisjes. Wordt allen gebruikt voor recreatie vaart. We zagen nog een Hollands echtpaar varen. Die zijn nog wel ff van huis. We hebben zo ongeveer 40 km gefietst en lekker meters gemaakt. Daarna richting Vezelay. Dat zie je al van verre leggen boven op een heuvel. Dus weer klimmen. Nu nog 35 km naar de camping meest klimmen en dat bij zulke temperaturen, je lijkt wel gek. Morgen sluiten we deel 1 van de route af in Nevers en gaan dan beginnen aan deel 2 die loopt tot de Pyreneeën en is goed voor 800 km. Maar we houden de moed erin.

Dag 7, Montsuzain - Ligny-le-Chatel 90 km en nog 4 van gister voor een biertje

Zo zitten we lekker aan een biertje de wedstrijd van Frankrijk te kijken.

Hebben eerst de was gedaan en die is al bijna droog.was vandaag best wel warm. Soms zag je in het asfalt de afdruk van je band. Nog vergeten te vertellen trouwens, gisteren reden we door het gebied waar in de 1e wereldoorlog veel slachtoffers zijn gevallen in de loopgraven oorlog. Veel begraafplaatsen gezien met allemaal kruizen. We wilde nog gaan kijken bij een gebied waar de loopgraven lagen maar door de regen werd het hem dat niet. Vandaag gingen we vroeg op. Wilde niet al te ver fietsen en ff een wasdag inlassen. Zoals we al schreven dat is gelukt. We reden weer door een agrarisch gebied. Als je er een strijkijzer overheen haalt lijkt het net de Flevopolder. Er staan heel veel graansilo's en die zie je al van verre. Ook de eeerste zonnebloemen gezien. Nu is het wachten op de druivenvelden(hik). We hebben weer een stempel gescoord in de kerk van Troye. Gelijk een bakkie gedaan. Nog een Plate du jour onderweg. Daar spraken we een echtpaar dat als beroep rondfietsen door Europa had. Stond echt raar te kijken dat wij maar 4 weken hadden voor onze reis. Ze waren al van alle kanten naar Santiago gefietst. Voor morgen nu nog geen planning. Gaan zo naar de Carrefour. Maar eerst de tweede helft van Álle le Bleu.

Dag 6, Varennes - Montsuzain 147 km

Als we vanmorgen thuis geweest waren hadden we gevraagd: schat mag ik de auto. Na de onweersbui van gister bleef het de hele nacht droog tot half zeven. Toen vielen de eerste spetter. Gelukkig konden we alles redelijk droog inpakken. Na het ontbijt begon het echt te regenen. Dus regenjas aan en gaan. Ondanks de regen konden we lekker doorfietsen. Onderweg nog een lekker broodje bij een bakker en toen op naar de lunch. Om 12 uur een plat du jour op en daarna weer door. We zouden kijken hoever. Op 100 km lag een camping. De volgende op 125 maar van de route af en nog een op 145. Die van 100 was alleen een veldje met verder niks. Wel een telefoonnummer om eten te bestellen. Maar met ons Frans is dat geen optie. Dus door. Na enig wikken en wegen werd het optie drie en daar zitten we nu. Vandaag door een mooi glooiend landschap gereden met veel graan, koolzaad, bieten en hennep. Stond alleen niet in bloei ;) . Verder viel op dat er veel windmolens staan hier en dat betekend dus wind. En die kwam uit het zuid-zuid-westen en laten wij nu vandaag net die kant op moesten. Morgen weer een dag. Planning is rond de 90 km. Trust

Dag 5 deel twee, Tintigny - Varennes-en-Argonne 98 km

Na een biertje in het dorp toch maar ff naar de Plus geweest en eten ingeslagen voor een avondmaal. Brood en wijn, een snackie voor straks en voor Wim nog een Guinnes. Vanmorgen zaten we rond half acht op de fiets. Binnen 5 minuten hadden we een bakkertje dus ff brood gekocht voor ontbijt. Dus met een volle maag op naar de koffie. Die stond gepland in Orval bij de abdij, je weet wel van die lekkere biertjes. Maar helaas waren ze nog dicht, wel een stempel gekregen gelukkig. Na een paar kilometer gingen we de grens met Frankrijk over. Het echte klimmen wordt nu wat minder de hoogte verschillen zijn kleiner. Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijker is. We hadden vandaag een klim met max 11%. Het was trouwens weer best heet. Zo rijden door Frankrijk is best leuk maar een bakkie of zo valt niet mee. Eindelijk hadden we een tent om wat te eten, was alles gereserveerd. Logisch als er in een omtrek van 100 km niks te vinden is. Met een gevulde bidon met heerlijk koud water dus maar weer verder. Ondertussen stond de teller op 65 km. Gelukkig was een stukje verder een camping waar we wat konden eten. Daar spraken we een Ned echtpaar, op weg naar huis via de Maasroute en die zeiden dat het vanmiddag zou gaan regenen. Onze planning was nog wel een stuk doorrijden. Het werd intussen al een beetje broeierig. We kwamen bij een SVR camping in de middel of nowhere. Wel een plekje maar geen eten of een biertje. Dan nog maar 15 km verder en daar zitten we nu lekker in het zonnetje met bijna alles weer droog.

De vijfde dag alweer

We zitten nu onder een afdakje op de camping. Hebben een zware onweersbui gehad. Alles heeft het overleefd. Gaan nu eerst eten als het droog is en daarna volgt het verslag.

Dag vier. Sart- Tintigny 94 km

Na een koude nacht de tenten redelijk nat ingepakt en op naar het ontbijt. Nou dat duurde even want na 20 km kwamen we langs een camping en die serveerde een ontbijt. Dus een bakkie en 3 boterhammen met kaas en spek.

Het was wederom een pittige dag vandaag. Het eerste uur bijna alleen geklommen. We spreken trouwens wel veel meer mensen die naar Santiago zijn geweest of gaan. Wij waren 10 jaar geleden blijkbaar nog pioniers want toen kwamen we tot de Pyreneeën niemand tegen die die kant op gingen. We kwamen vandaag aan op de camping in Tintigny en ze praten er Hollands. Wim had met 1 actie trouwens het hele veld zonder stroom. Nu hebben we een best plekkie, sluiten aan bij de camping BBQ en gaan morgen op tijd rijden. De buienrader voorspelt nog wel een bui vanavond. Oet mon.