wim en bram naar santiago.reismee.nl

dag 25 Hospital de Orbigo - Riego de Ambros. 63 km plus 22 extra.

Zo daar zitten we dan in de middel of nowhere. 1 streepje internet dus ik hoop dat het verslag erop komt. De dag begon best. Niet te heet in de aanloop naar Cruz de Ferro op ruim 1500 meter. Onderweg een bakkie gedaan, en een broodje gegeten. Toen omhoog om onze steen bij het kruis neer te leggen. Het werd al aardig heet. Een hoop lopers waren ook met de klim bezig. We kwamen ondanks de warmte vrij gemakkelijk boven. Een paar plaatjes geschoten en toen in de afdaling. Toen begon al gauw de ellende. Tijdens het remmen voelde Bram of er een slag in zijn wiel zat en dat werd steeds erger. Dus voorzichtig dalen. Nog ff een colaatje en toen weer verder. Maar het werd steeds erger dus toch maar even kijken. Zat er een scheur in de velg en was verder afdalen eigenlijk onverantwoord.

We wilde naar Ponferrada maar dat was nog 11 kilometer. Dus om half drie maar gestopt bij een alberge om te slapen en naar een oplossing zoeken. Zo verder kon echt niet meer. De huisbaas een fietsenmaker opgebeld in Ponferrada en die was om 16.30 uur open. Bram op Wim zijn fiets naar beneden. Iemand uit het dorp nam het wiel mee en zou dat afgeven in een kroeg in Ponferrada. Bij de kroeg het wiel meegenomen en naar de fietsenmaker. Gelukkig had hij een wiel staan. Band en cassette overgezet en Bram weer terug naar de alberge. Betekende wel weer 450 meter klimmen. Het wiel met tyrips op de bagagedrager en gaan maar weer. Ruim een uur later weer boven en het wiel erin gezet. Gelukkig paste alles. Morgen maar een inhaalslag slaan. Al met al is het best uitgekomen. Morgen nog 1 grote puist en daarna nog een paar jeugdpuistjes naar Santiago.

Dag 24 Sahagun- Hospital de Órbigo, 102 km.

Zo weer een dag dichter bij het einde. Aan de ene kant kijk je er naar uit maar aan de andere kant is het ook jammer dat het bijna voorbij is. Vanmorgen zaten we om half acht op de fiets. Het was weer frisjes met 12 graden. We hadden nog 1 dag vlak voor de boeg.

De pukkels komen steeds meer in zicht. Voor, rechts en linksvoor liggen ze te wachten . Wij zoeken de laagste wel op. De streek is intensieve landbouw. Overal wordt er beregent. Via een uitgebreid sijsteem van betongoten en sloten is er overal water beschikbaar. De maïs staat op ruggetjes en daar tussen door loopt het water. Een soort van eb en vloed systeem dus. Onderweg nog een Hollands echtpaar gesproken. Die waren 29 juni vertrokken. Hebben het ook als mooi ervaren. Onderweg zaten we nog een bammetje sardientjes te eten toen er een auto stopte en ons twee flesjes koud water aangaf. Kan je nagaan hoe wij eruit zagen. Het kwik was inmiddels opgelopen naar 34 graden. Verder veel ooievaars gezien. Komt zeker een geboortegolf aan in Spanje. We zitten nu op de camping in een plaats waar we 10 jaar geleden ook waren. Hostel opgezocht en was nog precies hetzelfde. Zelfs het bankje waar we toen met z'n drieen zaten was er nog. Toen vroeg iemand zijn jullie drie generaties? Dus sinds die tijd heeft Wim een kleinzoon. We haan zo even eten en dan vroeg naar bed want morgen wacht het klimwerk.

Dag 23 Castrojeriz-Sahagun 90 km incl plaatselijke km.

Vanmorgen begonnen we om half acht bij 11 graden. Dan is het dus toch wel lekker als je wat extra kleding bij je hebt. We hadden alleen wat muesli koeken dus daar maar op vertrokken. Na 25 km een bakkie en broodje. Waar we vandaag reden was het sommige stukken zo vlak als Ned. Alleen aan onze rechterhand heel in de verte lagen serieuze puisten. Vandaag voor ons niet zo veel klimwerk en een beetje zijwind. Dus lekker tempo kunnen maken. Heel veel wandelpelgrims gepasseerd vandaag. Vergeleken met 10 jaar terug zijn het er vele malen meer. Daar hebben de plaatsen op de Camino ook dankbaar gebruik van gemaakt. Je breekt je benen over de herbergen en restaurants. Toch blijven er ook hele stukken zonder voorzieningen. We reden vandaag denk 10 km op een gravelweg in de middel of nowhere met soms een stukje schaduw. Voor ons een klein uurtje maar die lopers worden denk gek. 1 lange rechte weg van 10 km met een paar kleine klimmetjes en afdalingen. Aan het eind van deze weg lag een restaurant en daar was het dus mega druk. Wijzelf deden er ook een colaatje. Weer op de fiets op naar de lunch. Dat was in Sahagun. Er was hier een camping en genoeg voorzieningen dus maar opgezocht. Stonden we weer vroeg in de middag op de camping. Moet niet gekker worden. Op de fiets naar de stad. Op het dorpsplein was het feest. Een stuk of 10 biertenten en een paar kramen.

Je kan het minder treffen. Ff Grand Prix en de laatste 30 km Tour gezien, geshopt en terug naar de camping. Moeten we alleen tot 20 uur wachten tot de keuken opengaat. Als jullie na vandaag geen verslagen meer krijgen hebben we dat niet overleefd.

Dag 22 rustdag Burgos - Castrojeriz 55 km

Zo van morgen lekker uitgeslapen. Gister lekker biertje op en dus kwam het best uit. Net het Spektakel. Eerst naar Burgos ff ontbijten en shoppen. Dat eerste lukte aardig maar dat andere niet. Alle winkels waren nog dicht tot 10 uur. Dan maar een stempel bij de kathedraal, wat een gebouw trouwens. Binnen konden we niet zo veel zien want er was een mis bezig. Wat je kon zien zag er prachtig uit met heel veel goud.

Daarna maar op de fiets gestapt, konden we onderweg nadenken over het slaapmatjes probleem. Het was vandaag weer gewoon heerlijk weer om te fietsen. Beetje bewolkt en niet te warm. Blijven ook gewoon lekker op hoogte zitten zo tussen de 800 en 900 meter. Nog twee dagen zo dan staat er weer meer klimwerk op de agenda. Gaan we naar de 1500 meter. Onderweg alleen 1 bakkie gedaan. We waren rond half twee op de camping. 10 jaar geleden waren we hier toevallig ook. En ja hoor het boek waar we toen een stukje in geschreven hadden kwam tevoorschijn onder de bar vandaan.

Nou het is nog steeds een goed plekje om te bivakkeren. Trouwens alom bekend in Ned volgens mij want er staan er zat op de camping. Wat brengt ze naar dit gat zou je zeggen. Vanmiddag maar ff een draai was gedaan. Tot die klaar was wat rondgeschooierd op de camping. De was opgehangen en wij op verkenning in de stad, nou ja stad. 1 lange omhooggaande straat en terug een 15 meter lager gelegen omlaaggaande straat. Het hele dorp gezien. Er zijn wel veel pelgrimsherbergen in deze plaats. We hebben er ook genoeg zien lopen het laatste stuk. We blijven nu voorlopig een beetje in de buurt van de wandelaars route.

Dag 21, Najera - Burgos 121 km

Zo vandaag weer een 100+ etappe. Zat er vanmorgen eigenlijk niet in. Wim had al niet zoveel zin en toen viel zijn fiets nog om ook. In Najera geen bakker te vinden of te ruiken dus maar ff een snelle hap in een bar. Het volgende plaatsje gelukkig wel. Een stokbrood, 4 croissantjes en een fles water voor €1,70. Het was eigenlijk best fietsweer vandaag. Een beetje bewolkt en heel soms een zonnetje. Temperatuur? Tussen 17 en 23 graden. Ideaal dus. We maakte weer genoeg hoogtemeters vandaag (1250). De hele dag schommelde we tussen de 750 en 1000 meter. Onder de middag prakkie in Beldorado. Toen hadden we al het idee om wat langer door te fietsen. Na nog een colaatje op 90 km wisten we het zeker. We gaan door. Dat dachten een koppel Duitsers ook toen ze vlak voor San Juan de Ortega hun fiets inleverde die in de hanger van de bus ging en zijzelf lekker in de bus stapte toen wij passeerde. O mij God mit zent dabei. Denk dat ze onze tent bedoelde. We zaten gemiddeld op 15/ uur dus nog 2 uurtjes naar Burgos, want daar was de eerste camping. Vandaag een stuk door Spaans Westland gefietst. Kassen, tomaten en paprika in de volle grond. En veel aardappels. De grond zal hier best wel beter zijn dan bij al die graanvelden. Vlak voor Burgos hadden we nog een helling van 14%. Gelukkig hadden we voor de wind en werd het net geen surplace. Morgen maar ff Burgos in om te shoppen. En dan een kort ritje om de dag vol te maken. Maar misschien is morgen alles anders. Je weet maar nooit. Veel plezier allemaal op het SPEK. Niet teveel drinken.

Dag 20 Estalla- Najera 80 km

Vanmorgen al betijds wakker. Wat wil je ook als je al vroeg in de wieg kruipt en je matras niet helemaal luchtdicht meer is. Maar dat ik dus het leven van en pelgrim. Genieten van de momenten en de rest maar gauw vergeten. Na een bezoek aan de bakker gingen we op pad. Het eerste uur hadden we alleen maar bergop. Denk dat we 10 km gefietst hebben in dat uur. Daar zat wel een stop bij bij een wijnhuis. Kan je gratis wijn en water tappen. Wij kozen toch maar voor de BOB variant. Was wel erg vroeg om al een bidon wijn bij je te hebben.

Het was vandaag weer gewoon heerlijk weer als je niks hoeft te doen. Maar bergop fietsen bij 38 graden is hard werken. Al die Spanjaarden zitten op een terras siësta te vieren als die stomme Hollanders voorbij komen zwoegen. Vandaag bijna alleen wijngaarden gezien. Maar ja we zitten ook in de Rioja streek.

We hebben er vanavond 1 gekocht en hij smaakte best. We zijn door de hoofdstad van Rioja gereden, Logrono. Toen we die stad weer uit gingen reden we rond een stuwmeer over wegen die je niet zou uitzoeken. Gaten en bulten steile klimmen en steile afdaling op de gravel. Maar alles overleefd. We kwamen er ook achter waar de regen was gevallen gister. Wij de wind hun de regen. Zelfs de weg was hier en daar bezaaid met bagger en stenen. We zitten nu lekker relaxed voor het tentje. Alle was is droog, schoon wordt het wel als we weer thuis zijn. Wat wil je ook na drie weken alleen een handwasje?

Dag 19 Sanguesa - Estalla 90 km

Vanmorgen om 8 uur vertrokken met 19 graden. Ff shoppen voor brood en water. Het water is nu echt niet meer te zuipen uit de kraan, net verdunde chloor. Daarna lekker rustig begonnen richting de kloof van Limbier. Deze kloof is door de eeuwen heen ontstaan door de rivier. Door een lange donkere tunnel kom je er terecht.

Echt genieten.

Daarna over rustige wegen klimmen en dalen. Eerst alleen graan wat je zag, later ook zonnebloemen, maïs en druiven. Elke stad had ook zijn eigen Bogeda Coöperatieve, een eigen wijn coöperatie. Later wel langs wat drukkere wegen gefietst. In Puento de la Reine hadden we een heerlijke menua del dia. Toen zagen we ook de commercie van de bedevaart. Mensen die per bus zich verplaatsen op de Camino. Nou ik zeg je de buschauffeur loopt meer als hun. Denk dat hij 20 keer heen en weer moest voor de koffers van de "pelgrims ".

Þ

Nu zitten we op de camping in Estalla. Alles opgezet en toen begon het te waaien als een maloot. Onze tenten bleven staan maar een voortent een paar plekken verder kan in de grijze bak. Na de wind een paar klappen onweer en een bui. Onderweg had Wim Paulisma nog een mededeling. Tempertuur record staat nu op 41. Ik kreeg het gelijk warm. Nu is de storm en onweer geluwd en zitten we weer in het zonnetje. Oet mon.

Dag 18, Jaca - Sanguesa 80 km.

Vannacht een lekker koud nachtje gehad. Kwik zakte tot 10 graden. We zaten nog best hoog dus dat was niet vreemd. Rond achten verlieten we de leuke camping en gingen nog even Jaca in voor een broodje. Vandaag zouden we het adres passeren waar we 10 jaar geleden volledig in de watten waren gelegen. Een bed, alle was schoon, een vrijkaartje voor het zwembad en een heerlijke maaltijd met heel veel wijn. De herberg was er nog en ook gebruikt vannacht want de ontbijttafel stond nog vol. Helaas was de gastvrouw niet aanwezig. Een bakkie gedaan en weer verder. Vandaag bijna de hele dag op ee vrij drukke weg gereden. Stel je voor dat de de weg tussen de Lier en Den Hoorn zou moeten fietsen. Er wordt parallel een nieuwe snelweg aangelegd en de stukken die open zijn betekende voor ons rustig fietsen. De druk is er nu een beetje af. 80 km per dag zou genoeg moeten zijn. Dus we gaan nu wat meer genieten van het pelgrimeren. Het blijft ook gewoon nog steeds mooi weer. Lekker zonnetje, 30+. Vandaag meer dalen dan klimmen alhoewel er op het einde nog een vervelende zat van 9%. Het landschap in eigenlijk een beetje een rivierdal tussen de hoge bergen door. Op de vlakke stukken wordt veel graan geteeld. Ze zijn nog aan het dorsen. Is best nat geweest hier als je de sporen in het land ziet. We reden ook langs een groot stuwmeer, denk wel 20 km bijna.

Nou straks ff een maaltijd in het restaurant van de camping en dan weer plat.